admin admin .

admin

علائم تنبلی چشم در کودکان چیست؟

انحراف چشم چیست؟
انحراف چشم یکی از شایع ترین بیماری های چشم در کودکان است که بین 2 تا 4 درصد از کودکان به آن مبتلا هستند. انحراف چشم هنگامی اتفاق می افتد که چشم ها به درستی تراز نشده باشند.
فرزند شما می تواند با انحراف چشم متولد شده یا در میان سالی به این بیماری مبتلا شود . انحراف چشم همچنین می تواند در نتیجه یک تصادف یا مشکل سلامتی دیگر ایجاد شود.این بیماری در بعضی از کودکان به صورت مقطعی است ، در حالی که در برخی دیگر به صورت دائمی وجود دارد.

پیشگیری از تنبلی چشم کودکان
دلایل تنبلی چشم در کودکان چیست؟
تنبلی چشم در کودکان ناشی از وجود مشکلات در روند رشد مغز است. هنگامی که قسمت هایی از مغز که مربوط به پردازش بصری هستند به درستی عمل نکنند ، مشکلات مربوط به عملکردهای بصری مانند درک حالت های حرکت ، عمق و جزئیات دقیق به وجود می آیند. این بیماری ، شایع ترین نقص عصبی بینایی در کودکان و بزرگسالان است که 1-3 درصد از جمعیت انسان ها را درگیر می کند.

تنبلی چشم در کودکان هنگامی ایجاد می شود که یک چشم در بدو تولد سیگنال های بینایی ضعیف تری دریافت کند. از آنجا که مغز این سیگنال های بینایی کمتر را دریافت می کند ، شروع به نادیده گرفتن اطلاعات ورودی از آن چشم می کند و بنابراین چشم ها به درستی و هماهنگ با هم کار نمی کنند.

تنبلی چشم در کودکان می تواند ناشی از هر عاملی باشد که بینایی کودک را تار می کند یا باعث ضربدری شدن چشم می شود.

علل شایع عبارتند از:
عدم تعادل در عضلاتی که حالت های چشم را کنترل میکنند(معروف به استرابیسم)
تفاوت در وضوح دید بین دو چشم
نقص در سطح چشم (آستیگماتیسم)
هر عاملی که تنها در یک چشم مشکل ایجاد میکند ، مانند آب مروارید.
روش های تشخیص تنبلی چشم در کودکان
پزشک شما معاینه چشم را انجام می دهد ، سلامت چشم ،انحراف چشم ، اختلاف دید بین چشم ها یا ضعف بینایی در هر دو چشم را بررسی می کند. یک نوع قطره چشم برای بزرگ تر شدن مردمک چشم به منظور بررسی دقیق تر استفاده می شود. قطرات چشم باعث تاری دید می شوند که این مسئله برای چندین ساعت یا یک روز ادامه دارد و در ابتدا ممکن است برای والدین نگران کننده باشد.

روشی هایی که برای آزمایش بینایی کودکان استفاده می شود به سن کودک و مرحله رشد او بستگی دارد:
کودکان زیر 3 سال:

برای تشخیص آب مروارید می توان از دستگاه بزرگنمایی چشم استفاده کرد. آزمایشات دیگر می تواند توانایی نوزاد یا کودک نوپا را در ثابت نگه داشتن چشم ها و یا دنبال کردن یک شئ در حال حرکت ارزیابی کند.
کودکان 3 سال به بالا:

آزمایشات با استفاده از نشان دادن تصاویر یا حروف الفبا به کودک می تواند بینایی کودک را ارزیابی کند. هر چشم به نوبت به وسیله ی شئ ای پوشیده شده تا چشم دیگر مورد آزمایش قرار گیرد.

تنبلی چشم در کودکان چگونه درمان می شود؟
هرچه درمان زودتر شروع شود نتیجه بهتری خواهد داشت. دلیل این کار این است که تصحیح تنبلی چشم در حالی که اتصالات بین چشم و مغز در حال شکل گیری هستند بسیار موثر تر است..
هرچه درمان زودتر شروع شود ، احتمال موفقیت شما در رسیدن به نتایج خوب بیشتر است. با این حال ، نتایج درمان موفق تنبلی چشم در کودکان هنوز در نوجوانان تا حدود 17 سالگی نیز دیده می شود.

اگر فرزند شما چشمی تنبل دارد و بیش از 17 سال سن دارد ، اجازه ندهید سن او عاملی بازدارنده برای درمان باشد. حتی بزرگسالانی که تنبلی چشم دارند اغلب می توانند با درمان به بینایی بهتری برسند ، بنابراین ارزش دارد با پزشک خود در مورد گزینه ها صحبت کنید.
نوع درمان به علت بیماری و اینکه آیا بر بینایی کودک شما تأثیر مثبتی می گذارد یا خیر، بستگی دارد.


گزینه های درمان تنبلی چشم شامل موارد زیر است:
عینک درمانی
لنزهای تماسی
قطره چشم
تمرین دادن چشم
عمل جراحی
ما در زیر هر گزینه را بررسی خواهیم کرد.

تمرین دادن چشم
یکی از راه های درمان تنبلی چشم در کودکان مجبور کردن مغز برای استفاده از چشم ضعیف تر است. این کار می تواند از طریق عینک درمانی انجام شود که در آن کودک از عینک مخصوص استفاده می کند ، اما به طور کلی ، حالت های دیگری نیز برای درمان تنبلی چشم وجود دارند که شامل موارد زیر است:
قطره چشمی دارویی
ممکن است استفاد از قطره آتروپین در چشم به صورت دوره ای تجویز گردد. با استفاده از این روش تاری بینایی در چشم سالم ایجاد می شود تا مغز مجبور به استفاده از چشم ضعیف تر شود. کودکانی که از قطره چشمی آتروپین استفاده می کنند نسبت به نور حساسیت بیشتری نشان می دهند بنابراین در مناطق روشن(وجود نور زیاد) استفاده از عینک آفتابی الزامی است.

بستن چشم سالم
به وسیله ی یک چسب مات و چسبنده، چشم قوی و سالم تر پوشانده می شود. این روش نیز مغز را مجبور به استفاده از چشم ضعیف تر می کند.

درمان ترکیبی
بسته به شرایط موجود، ممکن است همزمان از عینک استفاده شود و ترکیبی از قطره چشمی و پوشاندن چشم سالم استفاده شود.
تنبلی چشم در کودکان مشکلی است که به سرعت قابل حل نیست و ممکن است انجام یک باره همه درمان ها به صورت همزمان فایده ای نداشته باشد.

عمل جراحی
جراحی تنبلی چشم برای تنظیم طول یا موقعیت عضلات چشم انجام می شود. این جراحی ممکن است در مواردی استفاده شود که تنبلی چشم در کودکان ناشی از موارد زیر باشد:

پلک افتاده
آب مروارید
راه حل جراحی برای تنبلی چشم( معمولاً به منظور اصلاح بینایی) به راهکارهای اضافی مانند بستن یک چشم نیز به عنوان مکمل نیاز دارد. از جراحی برای بهبود ظاهر و زیبایی چشم نیز استفاده می شود .

میزان موفقیت
میزان موفقیت در این نوع جراحی ها به طور قابل توجهی متفاوت از عمل مشابه دیگری بوده و از حدود 30 تا 80 درصد می باشد .

خطرات
خطرات مرتبط با این نوع جراحی شامل تصحیح بیش از حد چشم است. همچنین حداقل خطرهای معمول مربوط به هر نوع جراحی مانند عفونت نیز وجود دارد.

عوارضی که ممکن است منجر به از دست دادن بینایی شود بسیار نادر است.

بهبود
دوره نقاهت در خانه از چند روز تا یک هفته طول خواهد کشید. در این مدت ممکن است اشک قرمز یا صورتی از چشم خارج شود. همچنین ممکن است چشم قرمز باشد. انتظار می رود درد و تورم خفیف نیز مشاهده شود .
منبع : https://salamateaval.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۵۳:۵۴ توسط:admin موضوع: نظرات (0)